دسته‌بندی نشده

اگر بیش از نیاز بدن آب بنوشیم چه میشود؟

 

اثرات نوشیدن آب بیش از حد نیاز بدن

زیاده‌روی در نوشیدن آب که در برخی از ورزشکاران شایع است، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در سلامت فرد شود؛ بطورمثال این امر باعث کاهش میزان سطح سدیم در خون یا کم‌آبی می‌شود. در اصل وضعیتی به‌وجود می‌آید که سدیم داخل سلول‌ها در اثر متورم‌شدن، به بیرون سلول‌ها منتقل و باعث ایجاد مشکلاتی در تعادل الکترولیتی می‌شود.

 

علائم التهاب در سلول های مغز

 البته سلول‌های بدن قادرند تا حدودی با این پدیده مقابله کنند، ولی سلول‌های مغز توان تحمل این چنین التهاب‌هایی را ندارند. از این رو ممکن است فرد را با علایمی مواجه شود، از قبیل :

  • خستگی
  • سردرد
  • خارش
  • بی‌اشتهایی
  • تهوع و استفراغ
  • اسپاسم‌ها
  • گرفتگی‌ها و ضعف‌های ماهیچه‌ای
  • پریشانی
  • توهم . کاهش هوشیاری
  • در بعضی موارد ایجاد حالت کما و حتی مرگ‌و‌میر 

علائم مصرف نکردن آب به میزان نیاز بدن

از سوی دیگر عدم مصرف آب به اندازه نیاز بدن نیز منجر به بروز مشکلاتی در سلامت می‌شود. مثلا کمبود ۵ درصدی مایعات بدن می‌تواند، با کاهش حدود ۲۵ درصدی از انرژی بدن همراه باشد. علایم کمبود آب در بدن یا دی‌هیدراته‌شدن عبارتنداز:

  • خشکی دهان و پوست
  • تغییر رنگ ادرار، احساس خستگی‌های مفرط یا مزمن
  • افسردگی
  • افزایش فشارخون
  • تصلب‌شریان‌ها

 

نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین

لازم به ذکر است نوشابه‌ها یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین در رفع تشنگی موثر نیستند و نیاز بدن به آب را تامین نمی‌کنند. برعکس باعث دی‌هیدراته‌شدن بیشتر بدن نیز می‌شوند و درنتیجه این نوشیدنی‌ها نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای آب شرب باشد. به‌علاوه در موقع کار، ورزش و قرار داشتن در شرایط آب‌و‌هوایی گرم یا موارد دیگر آب بدن فرد همراه بعضی از املاح مفید، به‌صورت تعریق از بدن خارج می‌شود. قابل ذکر است که برای تامین و جبران این املاح، بهتراست آب شرب سالم مصرف شود.

 

فوایدن نوشیدن شیر و آب میوه های طبیعی

البته مصرف شیر و نوشیدنی‌هایی که در خانه تهیه می‌شوند نیز مفید است. مثلا آب میوه‌های خانگی و دوغ به مراتب سالم‌تر و از نظر املاح‌رسانی به بدن مفیدتر از نوع نوشیدنی‌های غیرخانگی هستند. زیرا :

  •  اکسیژن‌زدایی نمی‌شوند.
  • فاقد انواع نگهدارنده‌ها و افزودنی‌های شیمیایی مضرهستند.
  • با آب خالص بدون املاح معدنی تهیه نمی‌شوند.
  • به میزان قابل‌توجهی ازخطرابتلا به بیماری‌هایی مثل چاقی، دیابت و پوکی‌استخوان می‌کاهد.

 

میزان مصرف آب برای هر فرد

بنابراین بهتر است براساس نیاز بدن آب بنوشید. در هر حال از بعد منطقی و علمی، مقدار مصرف آب برای تک‌تک افراد نمی‌تواند میزان ثابتی باشد. در اصل کاملا متغیر است و به سن، جنس، وزن، شرایط اقلیمی و آب‌و‌هوایی، نوع فعالیت، نوع غذاهای مصرفی و پارامتر‌های دیگر بستگی دارد. یعنی ممکن است از ۸ لیوان کمتر یا بیشتر باشد. با توجه به اینکه تمامی فعالیت‌ها و مکانیسم‌های بدن تحت فرامین و مدیریت مغز انجام می‌شود. یعنی مغز انسان با داشتن حدود ۱۰۰ میلیارد نورون یا سلول مغزی که هر کدام از این نورون‌ها، ماورای کامپیوتر کارایی دارند. این خود نشان‌دهنده تنها ذره‌ای از عظمت بیکران خداوند متعال است. همچنین علاوه بر مدیریت بر هزاران وظایف دیگر، قادر است تمام نیاز‌های بدن مثل: احساس گرسنگی، تشنگی، خواب و موارد گوناگون دیگر را تا ادامه حیات به‌طور پیوسته و اتوماتیک اجرا کند.

بنابراین ضروری است ما ارتباطمان را با سلول‌های مغز بیشتر تقویت و از آنها حداکثر استفاده را کنیم. سپس با قبول چنین توصیه‌هایی باعث تضعیف این ارتباطات و اعلام نیازهای بدن نشویم. همان‌طور که می‌دانیم، قریب به ۵۰ تا ۷۰ درصد از وزن بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین چنانچه حدود ۱ تا ۲ درصد از آب بدن کم شود، در این صورت بدن برای تامین این کمبود مبادرت به اعلام نیاز برای تشنگی می‌کند.

علائم کم آبی در سنین پیری

البته به استثنای سنین پیری که احتمالا از قابلیت‌های مغز کاسته و ارسال این فرامین معمولا در فرد ضعیف می‌شود. در این دوران شما می‌توانید با بررسی رنگ ادرار این نیاز را برطرف کنید. یعنی اگر رنگ ادرار زرد پررنگ یا تیره باشد، بدن نیاز به آب یا هیدراته‌شدن دارد. (البته منوط به اینکه  دارو زردرنگ یا ویتامین‌های گروه B مصرف نکرده باشید) اما اگر رنگ ادرار شفاف یا زرد کمرنگ است، نیازی به نوشیدن آب نیست.

علاوه برآن چنانچه مقدار کم‌ادرار یا عدم دفع ادرار بیش از ۷ یا ۸ ساعت باشد، ممکن است نشانه‌های دیگری از دی‌هیدراته بودن یا کمبود آب در بدن باشند. بنابراین با توجه به اینکه آب شرب سالم در دفع سموم، حفظ و نگهداری سلامت و شادابی پوست، غذارسانی به سلول‌ها و بسیاری از موارد مهم دیگر که قبلا ذکر شده، نقش فوق‌العاده کلیدی دارد. پس ضروری است از این داروی معجزه‌آسای چندمنظوره به اندازه نیاز بدن مصرف کنیم.

البته برای نوشیدن آب حتما از آب تصفیه شده استفاده نمایید، چون علاوه بر نداشتن فایده باعث بروز بیماری هایی می شود. برای مطالعه آن می توانید روی اثرات فلزات سنگین در آب روی سلامتی انسان کلیک کنید. همچنین جهت مشاوره و راهنمایی می توانید با هریک از کارشناسان مجموعه آب مارکت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *